Журналісти не вирішили, хто й чому зірвав допит Януковича

Українські телеканали хронічно подають різну статистику тих самих подій: від складу активістів, що зірвали допит Януковича, до кількості мітингувальників у центрі Києва.

Про це свідчить моніторинг порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, здійснюваний громадською організацією «Детектор медіа», за період 21–26 листопада 2016 року.

Головними темами тижня стали: відзначення третьої річниці Революції гідності, саміт «Україна — ЄС», допит Віктора Януковича, відзначення Дня пам’яті жертв Голодомору.

Найяскравіші порушення

Хто й чому зірвав допит Януковича?

25 листопада мав відбутися допит екс-Президента України Віктора Януковича як свідка у справі про розстріли на Майдані. Та через неможливість доправити до суду підозрюваних екс-беркутівців допит перенесли. Причини й винуватці цього на каналах кардинально відрізняються.

«UA: Перший» стверджує, що виїзд підозрюваних із Лук’янівського СІЗО блокували активісти «Правого сектору»: вони бояться, що беркутівців можуть випустити на волю. На «Правому секторі» також акцентують увагу «Факти» ICTV, заявляючи при цьому словами політолога Володимира Фесенка про московський слід у подіях та допит як піар-акцію.

«События» на «Україні» замовчують конкретні назви організацій, що блокували СІЗО, зате словами радника міністра МВС Антона Геращенка дають їм зовсім іншу мотивацію: «[Они] не согласны с тем, что Януковича планировали допросить в режиме свидетеля, а не в режиме обвиняемого».

«ТСН» на «1+1» узагалі не вбачає в активістах серйозної загрози: «Адвокати не здаються, кажуть, правоохоронці якби захотіли, то розігнали б купку пікетувальників».

Про бездіяльність правоохоронців згадують також у «Подробностях» на «Інтері». Тут вони буцімто не можуть зупинити одразу дві організації: «Правий сектор» та «Вільних людей». Про «Автомайдан», участь якого в мітингу можна було помітити на СТБ, журналісти мовчать. Зате подають думку Януковича, мовляв, зрив допиту був вигідний тим, хто «боится вопросов раскрытия преступлений на Майдане». Із подальших слів запрошених експертів стає зрозуміло, що і зрив засідання, й бездіяльність правоохоронців мають одного замовника, — Арсена Авакова.

Що спалили активісти: салон краси чи офіс Медведчука?

Із нагоди третьої річниці Революції гідності 21 листопада кілька патріотичних організацій зібралися на віче на Майдані Незалежності та пройшли маршем по центру міста. Невідомі активісти також розтрощили офіс «Сбербанку» й підпалили місцевий салон краси, сплутавши його із офісом Віктора Медведчука. Телеканали повідомляють про це по-різному.

Склад учасників. На «1+1» учасників віче, що планували йти центром Києва, перераховують повністю: «Автомайдан», «Автодозор», «Організація українських націоналістів» та «Правий сектор». Колеги з інших телеканалів обмежилися узагальнюючими словами — у Києві зібралися: «націоналісти» на «UA: Першому», «радикали» на «Інтері» та «праворадикали» на «112».

Кількість учасників. Телеканал «112» о 19:20 каже про приблизно 500 активістів у центрі Києва. «UA: Перший» о 21:00 звітує, що, за словами правоохоронців, їх було дві тисячі. А от на думку «Інтера», о 20:00 у центрі Києва їх лише «кілька сотень».

Підпал. Мотивацію активістів, що підпалили будівлю, на «UA: Першому» описують так: «Микола Коханівський, голова ОУН, зі сцени закликав людей піти маршем до офісу Віктора Медведчука, голови Українського вибору”». Активісти туди не лише дійшли, а ще й підпалили будівлю. От тільки за повідомленнями 5-каналу, вона виявилася не офісом політика, а салоном краси (офіс був поверхом вище). СТБ теж звітує про помилку учасників маршу, щоправда, не називає імені політика, чия власність була справжньою ціллю. «Інтер» же взагалі мовчить про мотивацію активістів, просто заявляючи, що ті «сожгли салон красоты».

«Інтер» нагадує про свій підпал

22 листопада сюжет «Подробностей» про пошкодження активістами кількох будівель у центрі Києва перетворився на чергові звинувачення Арсена Авакова в підпалі самого телеканалу.

Наступного після погромів дня «Інтер» продовжив розповідати, як «радикали громили и жгли помещения в центре столицы», при цьому телеканал штучно проводить паралель із самітом «Україна — ЄС», на наслідки якого такі події буцімто можуть вплинути. А потім «Подробности» неочікувано нагадують: «во всяком случае как видим полиция не оказывала сопротивления ни вчера, ни 4 сентября, когда подожгли студию “Подробностей” телеканала “Интер”». За три місяці, як стверджує «Інтер», слідство було «спущено на тормозах», хоча замовники начебто були відомі одразу: «По данным собственного расследования Оппозиционного блока, непосредственный заказчик поджога министр Аваков». Судячи з сюжетів «Інтера», «підпали та погроми» в центрі Києва теж організував Аваков, саме тому «сдерживать активистов копы особо не пытались». Як це поєднується із сутичками активістів з поліцією, про які «Інтер» каже на початку сюжету, — незрозуміло.

Піар та антипіар на телеканалах мав місце на адресу

таких політиків і політичних сил:

Петро Порошенко: Президента та його Адміністрацію двічі піарили на «Інтері» і по разу на ICTV, «112», «1+1» та «Україні».

Володимир Гройсман: голова уряду третій тиждень поспіль утримує лідерство за кількістю незбалансованих матеріалів на свою користь. Цього тижня прем’єра двічі піарили на «Україні», СТБ, «112» та «1+1», а також по разу на ICTV, 5-му каналі та «Інтері».

«Опозиційний блок»: матеріали на користь опозиціонерів тричі вийшли на «Україні» та п’ять разів на «Інтері». Тут цитували як сайт партії, так і її лідерів. А також випустили матеріал на захист підсудного екс-регіонала Олександра Єфремова.

«Батьківщина»: партію Юлії Тимошенко теж піарить «Інтер». Тут особливо активно просувають її критику Національного банку.

«Радикальна партія»: радикала Олега Ляшка традиційно просуває телеканал «Україна». Зокрема, включивши політика у свій сюжет про Голодомор.

«Укроп»: партію «Укроп» укотре піарить «1+1». Саме її представників використовують для критики мера Дніпра Бориса Філатова. Також канал прорекламував захід «Київ — місто підприємців», організований інший активом власника телеканалу, — «Приватбанком».

Критика:

Арсен Аваков: «Подробиці» на «Інтері» випустили про Арсена Авакова чотири критичних матеріали. Також телеканал випускав сюжети, спрямовані проти партії очільника МВС, Євгена Нищука, Андрія Садового та «Приватбанку».

Борис Філатов: двічі критичні матеріали про мера Дніпра випускав «1+1».

Загалом протягом тижня експерти ГО «Детектор медіа» нарахували 67 сумнівних матеріали, що на п'ять менше, ніж минулого тижня. Найбільше порушень виявлено на телеканалах «Інтер» (20), «Україна» (15) та «1+1» (13). На ICTV виявлено дев’ять порушень, на СТБ — чотири, три на телеканалі «112», два на 5-му каналі й один на «UA: Першому».

Детальніше про це читайте на «Детекторі медіа» в матеріалі «Чи може прожити “Інтер” без Авакова? Моніторинг теленовин за 21–26 листопада 2016 року».