Як телеканали цензурували промову Михеїла Саакашвілі

Наводимо підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, здійснюваний громадською організацією «Детектор медіа», за період 712 листопада 2016 року.

Розповідаючи про відставку Михеїла Саакашвілі, телеканали приховали його слова з конкретними прізвищами, більшість каналів змовчали про те, що Саакашвілі звинуватив Адміністрацію Президента у продажі місць на голів РДА.

 

Головними темами новин стали: відставка Михеїла Саакашвілі з посади голови Одеської ОДА, перемога Дональда Трампа на виборах президента США та обшук у члена «Опозиційного блоку» Олександра Касянюка.

 

Найяскравіші порушення:

1. Українські телеканали замовчують слова Михеїла Саакашвілі.

Подавши у відставку, Михеїл Саакашвілі зробив одразу кілька резонансних заяв, що зачіпають тих чи інших політиків. Телеканали при цьому залишили в промові лише потрібних їм діячів.

«Факти тижня» на ICTV не розповіли про звинувачення на адресу Адміністрації Президента та лідера партії «Наш край» Антона Кіссе, в піарі якого були неодноразові помічені.

Про закиди Антону Кіссе та іншим «представникам одеських кланів» Труханову й Урбанському не розповіли й у «ТСН» на «1+1».

«Вікна-новини» на СТБ й «Час новин» на 5-му каналі проігнорували всіх вищезгаданих персон, а також людей Президента та екс-прем’єра Арсенія Яценюка, залишивши в сюжеті лише сухі факти.

«События» телеканалу «Україна» зробили аналогічно, натомість розкритикували самого екс-голову ОДА (мовляв, той провалив реформи і зірвав приватизацію ОПЗ). У студію при цьому запросили Геннадія Труханов, хоч про закиди на його адресу й змовчали.

«Подробности» на «Інтері», як і «Новини» на «UA: Першому», залишили в заяві Михеїла Саакашвілі лише звинувачення на адресу «Народного фронту».

Найповніше заяви політика передали «Новини 112»: тут згадали і про критику Президента, і про закиди на адресу «Народного фронту».

2. «Україна» розповіла про новину, знаючи, що її спростовано.

У «Событиях» на телеканалі «Україна» 9 листопада дві з половиною хвилини розповідали про скасування державної підтримки для онкохворих, щоби потім заявити, що насправді вона не скасовується. «Государство больше не будет помогать онкобольным украинцам…», — заявляють журналісти й на підтвердження своїх слів наводять фрагмент брифінгу в. о. міністра охорони здоров'я Уляни Супрун, історію 10-річного хлопчика та коментарі експерта-онколога. Вся річ буцімто в тім, що Міністерство охорони здоров'я закриває програму з лікування раку та переходить на профілактику захворювання. От тільки в останні вісім секунд сюжету ми дізнаємося: «В ведомстве успокаивают: деньги на лечение онкозаболеваний будут. Госфинансирование предусмотрели на весь следующий год». Судячи з сайту МОЗ, відповідна інформація була озвучена ще 8 листопада. Ба більше, в повідомленні на сайті міністерства вказано, що фінансування програми зросте на 47 %. Тож навіщо було подавати цей сюжет — незрозуміло.

3. «Інтер» втручається в потенційні судові справи та призначає винних.

«Інтер» двічі поспіль втрутився у хід потенційних судових справ, намагаючись захистити членів «Опозиційного блоку» з міських та селищних рад. Спочатку журналісти розповіли історію, яка трапилася в місті Березані Київської області. Тут будинок місцевого лідера опозиціонерів Юрія Грицуна буцімто обстріляв лідер фракції «Свобода» в Березанській міській раді Володимир Сівак («Інтер» заявляє про його вину з повною впевненістю). Журналісти стверджують, що останній уже погрожував Грицуну раніше, та називають подію «політичною репресією» й «замахом на життя опозиціонера». Жодних доказів цих слів канал не надає, але з повідомлення «ТСН», наприклад, ми знаємо, що Грицуна взагалі не було вдома. Далі телеканал розповідає про іншого члена «Опоблоку», на якого «тиснуть через політичну приналежність», — голову Троїцької сільської ради Одеської області Миколу Комарова. Його підозрюють у незаконному виділенні землі. При цьому «Інтер» подає лише одну версію подій: це спроба прибрати політика з виборів, на яких він «цілком може перемогти».

4. Українські телеканали назвали Трампа «расистом та навіженим».

Хоча більшість телеканалів намагалася подавати інформацію про кандидатів у президенти США Гіларі Клінтон та Дональда Трампа нейтрально, деякі все ж не втрималися від суб’єктивності. 8 листопада ICTV не лише проявив відверту зацікавленість: «Тож одіозний Трамп чи досвідчена Клінтон?» — а ще й використав застарілу (вже спростовану) інформацію про те, що Дональду Трампу начебто заборонили вести Twitter.

9 листопада, коли переможець став відомий, ICTV не менш однобоко заявив: «[Перемога Дональда Трампа]... це удар по демократії та велика улесливість для Путіна». До колег цього дня долучилися й на «ТСН», назвавши новообраного президента США «расистом, ксенофобом, скандалістом та навіженим».

5. Піар та антипіар на телеканалах мав місце на адресу таких політиків і політичних сил:

  • Петро Порошенко: паркетні матеріали про Президента можна було побачити на «Інтері» та 5-му каналі. У той же час «Інтер» та «Україна» випустили піар-матеріали про першу леді.
  • Володимир Гройсман: прем’єр-міністр став рекордсменом тижня за кількістю піар-матеріалів. Про нього тричі говорили на «Україні» та ще двічі на ICTV.
  • «Укроп»: партію, яку пов’язують із Ігором Коломойським, рекламує телеканал останнього, «1+1». Також тут у ролі коментатора залучають члена наглядової ради «Приватбанку» Геннадія Боголюбова.
  • «Наш край»: політичну силу «Наш край» традиційно продовжує піарити телеканал ICTV. Цього тижня тут також вийшли матеріали із ознаками замовності про «Аграрну партію», Олеся Довгого та власника телеканалу Віктора Пінчука.
  • «Радикальна партія Олега Ляшка»: лідера «Радикальної партії» тричі згадували на телеканалі «Україна». Зокрема як коментатора відставки Михеїла Саакашвілі.
  • «Опозиційний блок»: справжній бенефіс «Опозиційного блоку», як завжди, відбувся на «Інтері». Тут не тільки надали слово Юрію Павленку, Олександру Вілкулу (двічі), Юрієві Бойку (двічі) й депутату партії у Херсонській міськраді Артему Кияновському, а ще й двічі процитували сайт організації та випустили три матеріали на захист її членів. Два підозрілі сюжети про «Опозиційний блок» випустив також канал «Україна».
  • Сергій Каплін: члена фракції Блоку Петра Порошенка та лідера «Партії простих людей» знову піарять на «Інтері». Цього разу у двох матеріалах.

Критика: тут виділяється лише «Інтер», який за цей тиждень випустив аж чотири критичних матеріали стосовно Яценюка й один негативний про Арсена Авакова.

Загалом експерти ГО «Детектор медіа» нарахували 45 сюжетів із ознаками замовності, що на 28 менше, ніж минулого тижня.

На «Інтері» виявлено 19 порушень, 16 — на «Україні», шість на ICTV, три на «1+1» та один на 5-му каналі. Позитивно виділяються «112», СТБ та «UA: Перший», де цього тижня не помічено підозрілих матеріалів.

Детальніше про це читайте на «Детектор медіа» в матеріалі «Цензурований Міхо. Моніторинг теленовин за 712 листопада 2016 року».