У пошуках зради. Як телеканали висвітлюють українські «досягнення»

У пошуках зради. Як телеканали висвітлюють українські «досягнення»

21 березня  Ярослав Зубченко

«Інтер» очорнював «Нафтогаз» після перемоги у Стокгольмському арбітражі, «1+1» критикував угоду «Укрзалізниці» з провідною американською компанією.

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 5–11 березня 2018 року.

На «Інтері» пропонують нагородити «Нафтогаз» грілкою

Телеканал «Інтер» уже майже рік критикує керівництво «Нафтогазу» й, мабуть, досить боляче сприйняв перемогу установи у Стокгольмському арбітражі. 5 березня «Подробности» транслювали звинувачення на адресу компанії в обмані, неефективній роботі та просто незаслуженному приписуванню собі перемоги. Останнім займався Сергій Каплін, який продовжує опановувати сценічний реквізит.

Катерина Лисенко анонсує сюжет: «Если данные монополистов верны и мы энергетически независимы, так откуда же переполох? Почему закрывают школы и больницы, а в “Нафтогазе” заявляют, что вынуждены покупать топлива больше и дороже? Ответы на эти вопросы в нашем материале». На жодне з цих запитань «Інтер» не відповідає. Але якщо вам все ж цікаво, можете прочитати, наприклад, це.

Замість озвучених у підводці тез, кореспондент Олександр Васильченко розповідає, що «ситуацию стабилизировали», а комерційний директор «Нафтогазу» Юрій Вітренко запевняє, що для компанії є важливим «збереження транзиту». На цьому закінчується перша хвилина сюжету, а наступні три підприємство поливають брудом.

Юрій Бойко із «Опозиційного блоку» жаліється на зарплати керівників «Нафтогазу» (в Європейському банку реконструкції та розвитку, наприклад, їх уважають цілком ринковими), критикує зростання ціни на газ внутрішнього видобутку (не згадуючи ймовірних переваг такого зростання) та заявляє, що наша енергетична незалежність від Росії — це обман (тут усе спірно).

Далі політолог Вадим Карасьов, якого «Інтер» презентує, по суті, як енергетичного експерта, доводить, що він не експерт: «Долго задействовать эту схему, покупать российский газ не у России, а у Словакии, Венгрии и говорить, что это не российский газ, а европейский газ и вот мы стали полностью энергетически независимы от “Газпрома” и от России, вот долго это продолжаться не могло». Як ми вже зазначали вище, ситуація з цим спірна: «схема» могла тривати щонайменше до 2019 року, поки діє контракт на транзит. Також не дуже коректно заявляти, що цей газ суто російський, адже буцімто навіть «Газпром» називає його частково «транзитним» і в ньому можуть бути присутні домішки узбецького та туркменського газу. Це, звісно, не скасовує ризиків подібної «схеми», але показує, що замість Карасьова до коментування варто було би запросити когось, хто оперує фактами й числами, а не просто риторичними закидами.

Але навіть риторичні закиди кращі за грілку, якою оперує Сергій Каплін: «Я вважаю, що Коболєва треба нагородити, але його треба нагородити оцією грілкою. Грілкою, якою грілися десятки, мільйони [який швидкий перехід. — MS] наших співвітчизників взимку цього, минулого року, попереднього року». Так, за словами ведучої Катерини Лисенко, «соціалісти» відреагували на пропозицію «Народного фронту» нагородити керівника «Нафтогазу». «Лидер СПУ Сергей Каплин считает, что в Стокгольме победил в первую очередь украинский народ», — пояснила журналістка. Цікаво, яким чином і чому тоді переможні грілки не роздають українцям.

Загалом, сенс подібного матеріалу зрозуміти важко. Анонсований як експлейнер (пояснювальна журналістика), сюжет «Інтера» звівся до абстрактної критики компанії на стандартних темах: зарплатах керівництва, тарифах, «брехні» про енергетичну незалежність. Цікаво, що в повному закидів матеріалі «Інтера» про «енергетичну кризу» і транзитні контракти, не було при цьому жодних негативних згадок про «Газпром», хоча, взагалі-то, це він спричинив проблему.

Загалом протягом тижня експерти «Детектора медіа» нарахували 44 сумнівних матеріали. На «Інтері» таких було дев’ятнадцять, на «Україні» — сімнадцять, на «1+1», 5-му каналі, СТБ та ICTV — по два.

Продовження матеріалу та детальніше про це читайте в публікації «Руді відьми й тисяча троянд від Ляшка. Моніторинг теленовин за 5–11 березня 2018 року».

Джерело - «Детектора медіа».